“Καλώς ήρθατε στο blog Physical Relief Panagiotopoulos (prpanagiotopoulos.blogspot.com). Το blog παρουσιάζει κυρίως φυσικοθεραπευτικά θέματα, καθώς και επαγγελματικούς σταθμούς κατά την ενασχόλησή μου με το χώρο. Ο δρόμος για την αποκατάσταση των παθήσεων και την αντιμετώπιση του πόνου, δεν είναι πάντα αυτοκινητόδρομος με μεγάλες ευθείες, αλλά συχνά είναι ένας δύσβατος χωματόδρομος με πολλές στροφές. Καλείται λοιπόν ο φυσικοθεραπευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, και εφοδιασμένος με γνώσεις, εξοπλισμό, υπομονή, να διανύσει τον εκάστοτε δρόμο με επιτυχία. Αργά ή γρήγορα όμως, το χαμόγελο του ασθενή τον ανταμείβει...” Ιωάννης Παναγιωτόπουλος

Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2012

Γλουταμίνη

Των Χρήστου Νικήτα Πουλή - Γιάννη Παναγιωτόπουλου
23/02/2012 (δημοσιευμένο στο basketblog.gr)

Η γλουταμίνη (συντομογραφία Gln ή Q) είναι ένα από τα 20 αμινοξέα που κωδικοποιούνται από τον πρότυπο γενετικό κώδικα. Στο ανθρώπινο αίμα, η γλουταμίνη είναι το πιο άφθονο ελεύθερο αμινοξύ, με συγκέντρωση περίπου 500-900 μmol / l. Η γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ που το ανθρώπινο σώμα απαιτεί σε ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες. Είναι απολύτως απαραίτητη για το έντερο και το ανοσοποιητικό σύστημα, που τη χρησιμοποιούν εκτεταμένα για να διατηρήσουν τη βέλτιστη λειτουργική τους απόδοση.

Παρότι δεν έχουν γίνει εκτεταμένες μελέτες για να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα της L-γλουταμίνης σε ενήλικα άτομα που γυμνάζονται, μια πρόσφατη έρευνα έδειξε αύξηση μέχρι και 400% στα επίπεδα των αυξητικών ορμονών με την πρόσληψη μόλις 2 γραμμαρίων συμπληρώματος L-γλουταμίνης ελεύθερης μορφής.

Οι έρευνες δείχνουν ότι μετά από μια έντονη προπόνηση, τα επίπεδα γλουταμίνης στο σώμα ελαττώνονται κατά τουλάχιστον 50%. Δεδομένου ότι το σώμα βασίζεται στη γλουταμίνη για να προμηθεύσει με καύσιμα το ανοσοποιητικό σύστημα, επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι η συμπλήρωση της γλουταμίνης με το πεπτίδιο της γλουταμίνης κατά την χορήγηση της, μπορεί να ελαχιστοποιήσει κατά 30% το μυϊκό καταβολισμό και συγχρόνως να βελτιώσει 40% το μεταβολισμό των πρωτεϊνών.

Η γλουταμίνη είναι το αφθονότερο αμινοξύ στο σώμα. Θεωρείται συχνά "δευτερεύον" αμινοξύ επειδή κατασκευάζεται επίσης από το σώμα.

Έχει παρατηρηθεί ότι οι σκελετικοί μύες είναι ο σημαντικότερος ιστός παραγωγής γλουταμίνης. Συνεπώς, η δραστηριότητα των σκελετικών μυών μπορεί άμεσα να επηρεάσει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Η γλουταμίνη χρησιμοποιείται σε ένα πολύ υψηλό ποσοστό από τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος και θεωρείται σημαντικό καύσιμο. Τα χαμηλά επίπεδα γλουταμίνης έχουν συνδεθεί με την καταστολή του ανοσοποιητικού συστήματος μετά από τραύμα όπως η χειρουργική επέμβαση ή τα εγκαύματα. Επίσης η έντονη φυσική άσκηση επιδρά στον ανθρωπινό οργανισμό με την πρόκληση μιας παροδικής καταστολής του ανοσοποιητικού συστήματος.

Είναι φανερό ότι κατά τη διάρκεια της αθλητικής δραστηριότητας οι απαιτήσεις γλουταμίνης στον ανθρώπινο οργανισμό αυξάνονται αρκετά. Η ζήτηση στους μύες και τα ζωτικά όργανα είναι τόσο υψηλή που το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να ''πάσχει'' από έλλειψη γλουταμίνης (Newsholme, 1994).

Εν κατακλείδι η λήψη γλουταμίνης (μαζί με το πεπτίδιο της)

* Βελτιώνει την αθλητική απόδοση.
* Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
* Βοηθάει στη ταχύτερη θεραπεία πληγών και τραυμάτων.
* Βοηθάει στη διατήρηση της ισορροπίας οξέων/αλκαλίων (οξεοβασική ισορροπία –pH).
* Ενδεχομένως βοηθάει στην προστασία από ορισμένους τύπους καρκίνου.
* Βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου.
* Βοηθάει στη σταθεροποίηση του σακχάρου του αίματος.
* Βοηθάει στην αποδοτικότερη λειτουργία της καρδιάς.
* Διατηρεί υγιή και λειτουργικά τα έντερα, ενισχύει την εσωτερική επένδυσή τους (εντερικός χιτώνας).
* Ελαττώνει την επιθυμία για κατανάλωση αλκοόλ.
* Ελαττώνει την επιθυμία για κατανάλωση ζάχαρης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου