“Καλώς ήρθατε στο blog Physical Relief Panagiotopoulos (prpanagiotopoulos.blogspot.com). Το blog παρουσιάζει κυρίως φυσικοθεραπευτικά θέματα, καθώς και επαγγελματικούς σταθμούς κατά την ενασχόλησή μου με το χώρο. Ο δρόμος για την αποκατάσταση των παθήσεων και την αντιμετώπιση του πόνου, δεν είναι πάντα αυτοκινητόδρομος με μεγάλες ευθείες, αλλά συχνά είναι ένας δύσβατος χωματόδρομος με πολλές στροφές. Καλείται λοιπόν ο φυσικοθεραπευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, και εφοδιασμένος με γνώσεις, εξοπλισμό, υπομονή, να διανύσει τον εκάστοτε δρόμο με επιτυχία. Αργά ή γρήγορα όμως, το χαμόγελο του ασθενή τον ανταμείβει...” Ιωάννης Παναγιωτόπουλος

Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2012

1ο Συνέδριο Σωματικής Άσκησης και Φυσικοθεραπείας στην Τρίτη Ηλικία

Το Πανελλήνιο Ινστιτούτο Νευροεκφυλιστικών Νοσημάτων (P.I.N.Dis) και η Ελληνική Εταιρεία Νόσου Alzheimer & Συγγενών Διαταραχών (Alzheimer Hellas) σας προσκαλούν στο 1ο Συνέδριο Σωματικής Άσκησης και Φυσικοθεραπείας στην Τρίτη Ηλικία, που θα πραγματοποιηθεί στις 14 - 16 Δεκεμβρίου 2012, στο Grand Hotel Palace, Μοναστηρίου 305 - 307, Θεσσαλονίκη.

Η θεματολογία του συνεδρίου περιλαμβάνει:
• Φυσική δραστηριότητα, σωματική άσκηση, ευεξία και ποιότητα ζωής
• Ενεργός γήρανση και προαγωγή υγείας
• Ισορροπία, πτώσεις και κατάγματα
• Αξιολόγηση της φυσικής δραστηριότητας και της άσκησης
• Αποκατάσταση
• Χρήση νέων τεχνολογιών
• Νοητική – συναισθηματική λειτουργία και σωματική άσκηση
• Φυσική δραστηριότητα και άνοια
• Αξιολόγηση της φυσικής δραστηριότητας και της άσκησης ΙΙ

Προθεσμία υποβολής περιλήψεων και αναρτημένων ανακοινώσεων (posters) εώς τις 30/11/2012, στο email: cmouz@alzheimer-hellas.gr

Επικοινωνία:

Tηλ: 2310 810411
Email: info@alzheimer-hellas.gr
www.alzheimer-hellas.gr
Διαβάστε περισσότερα...

Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2012

Ολοκληρώθηκε ο κύκλος σεμιναρίων Οκτωβρίου - Νοεμβρίου


Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε ο κύκλος εκπαιδευτικών σεμιναρίων Οκτωβρίου - Νοεμβρίου, που διοργανώθηκαν σε εβδομαδιαία συχνότητα, υπό την καθοδήγηση του βραβευμένου φυσικοθεραπευτή Παναγιωτόπουλου Ιωάννη.

Στα σεμινάρια έλαβαν μέρος φυσικοθεραπευτές (εργαστηριούχοι, κλινικοί, ελεύθεροι επαγγελματίες, εθνικών ομάδων, αθλητικών συλλόγων, βοηθοί), νοσηλευτές διαφόρων βαθμίδων, εργοθεραπευτές, φοιτητές των Τ.Ε.Ι., Ι.Ε.Κ., και κολλεγίων. Τα 4 θέματα που αναπτύχθηκαν είναι η αθλητική και θεραπευτική μάλαξη, η φυσικοθεραπεία στην τρίτη ηλικία, η ιδιοδέκτρια νευρομυική διευκόλυνση P.N.F., και οι πρώτες βοήθειες.

Οι συμμετέχοντες κατάφεραν να εμπλουτίσουν τις επιστημονικές τους γνώσεις, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε εργαστηριακό επίπεδο. Παράλληλα αναπτύχθηκαν ωφέλιμες συζητήσεις μεταξύ των μελών, μέσα από ανταλλαγή απόψεων από την καθημερινή κλινική τους εμπειρία.

Θερμές ευχαριστίες αξίζουν αρκετοί συνάδελφοι, που ξεκίνησαν από επαρχιακές πόλεις (Αίγιο, Τρίκαλα) για να παρακολουθήσουν τα εκπαιδευτικά σεμινάρια. Εντέλει, οι εντυπώσεις όλων ήταν θετικές, ενώ εκφράστηκε από πολλούς η επιθυμία για τη διοργάνωση νέων σεμιναρίων στο μέλλον.

Διαβάστε περισσότερα...

Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2012

10 Συμβουλές για τους μοτοσικλετιστές

1. Επέλεξε το κατάλληλο μέγεθος κράνους ανάλογα με το μέγεθος του κρανίου σου, ώστε να εφαρμόζει σταθερά στο κεφάλι. Είναι προτιμότερο να το αισθάνεσαι λίγο σφιχτό παρά χαλαρό, γιατί έτσι και αλλιώς με τη χρήση το εσωτερικό του κράνους θα χαλαρώσει.

2. Το κράνος προστατεύει από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Μετά από τυχόν συγκρούσεις του κράνους ή λόγω παλαιότητάς του, θα πρέπει να αντικαθιστάται με καινούριο.

3. Προμηθευτείτε τον κατάλληλο ρουχισμό, που θα σας προστατεύσει από το κρύο, τον ήλιο και τη βροχή.

4. Οδηγός και συνεπιβάτης επιβάλλεται να φορούν μεταξύ άλλων, παντελόνια καθώς και κλειστά υποδήματα. Πέρα από τυχόν εκδορές, θα σας προστατεύσουν από τον ήλιο, από εγκαύματα λόγω εξάτμισης, από τσιμπήματα εντόμων, ή και από πετραδάκια προπορευόμενων οχημάτων.

5. Ο/η συνεπιβάτης είναι καλό να έχει σταθερή στάση του σώματος. Επίσης, να είναι όσο το δυνατόν κοντά στον οδηγό και να κρατιέται από αυτόν ή από τις χειρολαβές. Ο συνεπιβάτης με τη σωστή στάση αυξάνει απλά το συνολικό βάρος μοτοσυκλέτας-επιβατών, και δεν επηρεάζει την ισορροπία.

6. Αν θέλετε να μεταφέρετε πράγματα, φροντίστε τα φορτία να είναι ισομερώς κατανεμημένα για να μην επηρεάζουν την ισορροπία σας. Υπάρχουν στο εμπόριο ειδικές πλαϊνές βαλίτσες για τις μοτοσυκλέτες.

7. Αν έχετε σκοπό να κάνετε ταξίδι με τη μοτοσυκλέτα σας, φροντίστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα να σταματάτε σε ένα parking και να περπατάτε λίγο.

8. Να ενυδατώνεστε καλά ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.

9. Να τρώτε ελαφριά γεύματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Αν φάτε βαριά είναι σίγουρο ότι θα σας φέρει υπνηλία και θα μειώσει αισθητά τη συγκέντρωσή σας.

10. Προσαρμόστε την ταχύτητά σας με γνώμονα πάνω από όλα την ασφάλεια (οδόστρωμα, καιρικές συνθήκες, κατάσταση μοτοσυκλέτας, χρόνος αντίδρασης οδηγού, εμπειρία κ.α.)
Διαβάστε περισσότερα...

Πέμπτη, 1 Νοεμβρίου 2012

Το σύνδρομο αλτών

Των Χρήστου Νικήτα Πουλή, Γιάννη Παναγιωτόπουλου (δημοσιευμένο στο basketblog.gr)

Τo σύνδρομο αλτών, ανήκει στα σύνδρομα υπέρχρησης και πρόκειται για την παθολογική βλάβη του επιγονατιδικού τένοντα (τενοντοπάθεια) στον άνω ή στον κάτω πόλο της επιγονατίδας εώς το κνημιαίο όγκωμα. Το σύνδρομο αυτό εμφανίζεται συνήθως σε αθλήματα που απαιτούν άλματα και εκρηκτικές κινήσεις όπως στο μπάσκετ, στο χάντμπολ, στο άλμα εις ύψος και στο βόλεϊ. Ο όρος γόνατο του άλτη (Jumper’ s knee) χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τον Blazina το 1973. Η ονομασία αυτή προφανώς δόθηκε εξαιτίας της μεγάλης συχνότητας του φαινομένου σε άλτες αθλητές. Η τενοντοπάθεια του επιγονατιδικού τένοντα εμφανίζεται κατά 70% περίπου στον κάτω επιγονατιδικό πόλο, κατά 20% περίπου στον άνω επιγονατιδικό πόλο, καθώς και κατά 10% περίπου στο κνημιαίο όγκωμα.

Τα αίτια του συνδρόμου δεν έχουν εντοπιστεί πλήρως. Πάντως μέχρι σήμερα έρευνες δείχνουν, ότι ευθύνονται οι επαναλαμβανόμενες εκρηκτικές μυικές συσπάσεις του τετρακεφάλου μυός.
Οι τένοντες είναι τα ανατομικά μόρια ινώδους συνδετικού ιστού μέσω των οποίων τελείτε η έκφυση και η κατάφυση τον μεγάλων - μακρών μυών στα οστά. Μακροσκοπικά χαρακτηρίζονται από λευκή, υποκυανίζουσα ή υποκίτρινη χροιά (φίλντισι) και στιλπνότητα.
Μικροσκοπικά αποτελούνται από πυκνό κανονικό ινώδη συνδετικό ιστό (κολλαγόνες ίνες που στους μακρούς τένοντες είναι παραλλήλως, ελικοειδώς και κυματοειδώς).

Οι παθολογικές καταστάσεις των τενοντοπαθειών διακρίνονται σε:
(1) Παρατενοντίτιδα (paratenotitis), με φλεγμονή μόνο του περιβάλλοντος του τένοντα ιστού και τυπικό κριγμό στην κλινική εξέταση,
(2) Τενοντίτιδα (tendinitis), με συμπτωματική εκφύλιση του τένοντα, αγγειακή διάσπαση και φλεγμονώδη αντίδραση επούλωσης.
(3) Τενοντοπάθεια (tendinosis), με μη φλεγμονώδη ενδοτενοντική εκφύλιση
(4) Παρατενοντίτιδα (paratenotitis) με τενοντοπάθεια (tendinosis).

Τα συμπτώματα του jumper's knee ειναι:
Πόνος στο κάτω μέρος και μπροστά από την επιγονατίδα, ιδίως κατά την ψηλάφηση.
Πόνος και δυσκαμψία μετά από άσκηση.
Πόνος κατά τη συστολή των μυών του τετρακεφάλου.
Ο τραυματισμένος τένοντας μπορεί να φαίνεται μεγαλύτερος από τη μη προσβεβλημένη πλευρά.
Ο ασθενής χρήζει ιατρικής και φυσικοθεραπευτικής φροντίδας, από τα πρώτα κιόλας συμπτώματα ώστε να αποφύγει τυχόν μεγαλύτερη βλάβη όπως ολική ρήξη του επιγονατιδικού τένοντα. Σε περίπτωση ολικής ρήξης τότε η λύση της χειρουργικής επέμβασης είναι μονόδρομος.

Προδιαθεσικοί παράγοντες
(1) Η πιο ευθυγραμμισμένη γωνία Q (λιγότερο από 12º στους άνδρες και από 15º στις γυναίκες),
(2) παθήσεις του ισχίου (ραιβό ισχίο και femoral anteversion),
(3) παθήσεις του μηρού ("σφικτοί" τετρακέφαλοι μηριαίου μύες, "σφικτοί" οπίσθιοι μηριαίοι μύες, ατροφία τετρακεφάλου μηριαίου μυός),
(4) παθήσεις του γόνατος ("υπερκινητική" ή "υποκινητική" επιγονατίδα, κακή ευθυγράμμιση εκτακτικού μηχανισμού, "χονδρομαλάκυνση" επιγονατίδας, διατεταμένη χορδή μεταξύ λαγονοκνημιαίας ταινίας και επιγονατίδας),
(5) παθήσεις του άκρου ποδός (περιορισμένη ραχιαία έκταση ποδοκνημικής, υπερβολικός πρηνισμός, υπερβολικά ταχύς πρηνισμός ακόμη και στα όρια φυσιολογικού εύρους κίνησης, πλατυποδία και δύσκαμπτη κοιλοποδία),
(6) λήψη επιγονατιδικού μοσχεύματος,
(7) χρησιμοποίηση της κεντρικής διατενόντιας (transpatellar) πύλης εισόδου σε αρθροσκοπικές επεμβάσεις, η εξ αυτής τενοντοπάθεια όμως δεν θεωρείται ως ιατρογενής εκφύλιση αλλά ως φυσιολογική επουλωτική εξέλιξη της χειρουργικής οπής,
(8) οι σωματοτυπικές διαφοροποιήσεις των αθλητών με τους εξωγενείς παράγοντες (τύπος άθλησης, μέθοδος, ένταση, συχνότητα και δάπεδο προπόνησης.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας (οξεία φάση), μετά την εμφάνιση του συνδρόμου, ο ασθενής λαμβάνει τη φαρμακευτική αγωγή του ιατρού (αναλγητικά, αντιφλεγμονώδες) και ακολουθεί τον κανόνα Κρυοθεραπεία - Ανάρροπη θέση - Περίδεση - Ανάπαυση Κ.Α.Π.Α, για την αντιμετώπιση της φλεγμονής. Μετά την απομάκρυνση της φλεγμονής (υποξεία - χρόνια φάση), ο φυσικοθεραπευτής σχεδιάζει προσεκτικά ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα θεραπείας ώστε ο επιγονατιδικός τένοντας να επουλωθεί πλήρως, και να μπορεί να δεχτεί τα ανάλογα φορτία χωρίς να υποτροπιάσει.

Ενδεικτικά ο φυσικοθεραπευτής επιστρατεύει τις παρακάτω μεθόδους:
Ηλεκτροθεραπευτικά ρεύματα (TENS, FES, ιοντοφόρεση).
Laser χαμηλής ισχύος.
Υπέρηχος (3MHz) διακοπτόμενος (φωνοφόρεση).
Θεραπευτική μάλαξη με χρήση φαρμακευτικών αλοιφών.
GRASTON Tech
A.R.T Tech. (Active Release Techniques)
Προοδευτικές ασκήσεις ενδυνάμωσης (π.χ. έσω πλατύ).
Διατατικές ασκήσεις περιαρθρικών μυών (P.N.F.)
Ιδιοδεκτικές ασκήσεις αυξανόμενης δυσκολίας.
Κρυοθεραπεία
Εφαρμογή tape, kinesiotape, leukotape, η οποία θα διευρύνει την κατανομή φορτίων, που σημαίνει μικρότερη επιβάρυνση στον επιγονατιδικό τένοντα.

Η χρήση ορθοπεδικών βοηθημάτων όπως ο υποεπιγονατιδικός ιμάντας με σιλικόνη, ή ο κηδεμόνας γόνατος neoprene με ελαστικά ελάσματα, θα βοηθήσουν τον αθλητή να επιστρέψει στις δραστηριότητές του πάντα υπό την εποπτεία του φυσικοθεραπευτή και του γυμναστή (όπως σας έχουμε προαναφέρει και σε προηγούμενα άρθρα "η άψογη συνεργασία γιατρού - φυσικοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή - γυμναστή" μπορεί να αποτρέψει αλλά και να επιλύσει πολλά προβλήματα με αποτέλεσμα ο προπονητής να έχει ετοιμοπόλεμους όλους τους αθλητές-ριες του).

Διαβάστε περισσότερα...

10 Συμβουλές για να αποφύγετε τις πτώσεις σε σκαλοπάτια


1. Να φοράτε πάντα κατάλληλα υποδήματα, και όχι κάλτσες γιατί γλιστράνε. Τα λαστιχένια τακούνια γλιστρούν λιγότερο από τα δερμάτινα.

2. Επισκευάστε τυχόν ασταθείς φθαρμένες επιφάνειες.

3. Φροντίστε για τον επαρκή φωτισμό στα σκαλοπάτια.

4. Να κρατιέστε γερά από το υποστήριγμα της άκρας χείρας.

5. Απομακρύνετε διάφορα εμπόδια που πιθανόν να σας ρίξουν.

6. Υπάρχουν στο εμπόριο αυτοκόλλητες αντιολισθητικές επιφάνειες, που τοποθετούνται στην άκρη των σκαλοπατιών.

7. Μεριμνήστε για την καθαριότητα και τη συντήρηση των σκαλοπατιών (π.χ. βρεγμένες επιφάνειες, λάσπες κ.α.)

8. Απομακρύνετε πράγματα που μπορεί να σας αποσπάσουν τη προσοχή (π.χ. φωτογραφίες ή κάδρα).

9. Προσέξτε ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους που είναι επιρρεπείς στις πτώσεις.

10. Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί αν μεταφέρετε κάποιο μεγάλο αντικείμενο, γιατί μειώνει την ορατότητά σας και επηρεάζει την ισορροπία σας.
Διαβάστε περισσότερα...