“Καλώς ήρθατε στο blog Physical Relief Panagiotopoulos (prpanagiotopoulos.blogspot.com). Το blog παρουσιάζει κυρίως φυσικοθεραπευτικά θέματα, καθώς και επαγγελματικούς σταθμούς κατά την ενασχόλησή μου με το χώρο. Ο δρόμος για την αποκατάσταση των παθήσεων και την αντιμετώπιση του πόνου, δεν είναι πάντα αυτοκινητόδρομος με μεγάλες ευθείες, αλλά συχνά είναι ένας δύσβατος χωματόδρομος με πολλές στροφές. Καλείται λοιπόν ο φυσικοθεραπευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, και εφοδιασμένος με γνώσεις, εξοπλισμό, υπομονή, να διανύσει τον εκάστοτε δρόμο με επιτυχία. Αργά ή γρήγορα όμως, το χαμόγελο του ασθενή τον ανταμείβει...” Ιωάννης Παναγιωτόπουλος

Κυριακή, 2 Ιουνίου 2019

Το τρέξιμο βελτιώνει τη μνήμη

Οι περισσότεροι από εμάς, έχουμε βιώσει μια ευχάριστη εμπειρία καθώς τρέχουμε. Ειδικά στην εξοχή, το τρέξιμο είναι μια εμπειρία αυτογνωσίας και αυτοπεποίθησης, καθώς απολαμβάνουμε τα υπέροχα φυσικά τοπία. Αισθανόμαστε επίσης, το μυαλό μας φρεσκότερο και καθαρότερο, έτοιμο να αποδώσει καλύτερα στην απαιτητική καθημερινότητα.

Αυτή την εμπειρία λοιπόν, έχουν προσπαθήσει να εξηγήσουν με μελέτες, αρκετοί επιστήμονες ανά τον κόσμο. Μία έρευνα που διεξήχθη από την Karen Postal, πρόεδρο της Αμερικάνικης Ακαδημίας Κλινικής Νευροψυχολογίας, έδειξε ότι η αερόβια άσκηση βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία, την ψυχολογική διάθεση, και το εντυπωσιακότερο είναι ότι δημιουργούνται νέοι νευρώνες. Μέχρι προσφάτως, επικρατούσε η αντίληψη, ότι γεννιόμαστε με ένα συγκεκριμένο αριθμό νευρώνων, και ότι μετά την ενηλικίωση σταματά η δημιουργία νέων νευρώνων. Ωστόσο, με τη συγκεκριμένη έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε ζώα, φάνηκε ότι νέοι νευρώνες δημιουργούνται συνεχώς στον εγκέφαλό μας, σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Η ερευνήτρια ισχυρίζεται, ότι η μοναδική δραστηριότητα που προκαλεί τη δημιουργία νέων νευρώνων, είναι η έντονη αερόβια άσκηση, όπως το τρέξιμο, για 30 – 40 λεπτά.

Μια άλλη έρευνα των Lin Li et al, διερεύνησε την επίδραση της έντονης αερόβιας άσκησης στη γνωστική λειτουργία. Στην έρευνα αυτή συμμετείχαν δεκαπέντε νεαρές φοιτήτριες. Σαρώθηκαν, μετά από έντονη αερόβια σωματική άσκηση, με μαγνητική τομογραφία (MRI), καθώς εκτελούσαν τεστ μνήμης. Βρέθηκε, ότι ο φλοιός και το αριστερό ημισφαίριο έδειξαν σημάδια βελτίωσης στις διαδικασίες ελέγχου, και τελικά οι φοιτήτριες εκτελούσαν καλύτερα τα τεστ μνήμης.

Συνοψίζοντας λοιπόν, σύμφωνα με τις πρόσφατες μελέτες, φαίνεται ότι η αερόβια άσκηση, σχετίζεται άμεσα με τη βελτίωση της μνήμης. Αξίζει όμως να τονίσουμε, ότι οι έρευνες αφορούν υγιείς πληθυσμιακές ομάδες, και όχι ανθρώπους με άνοια. Η δημιουργία νέων νευρώνων μπορεί να επιτευχθεί ακόμα και σε ηλικιωμένους, αρκεί να μην έχουν κάποια μορφή άνοιας.

Πηγή: www.awakengr.com
Διαβάστε περισσότερα...

Κυριακή, 7 Απριλίου 2019

Διατροφή με finger food σε ανθρώπους με άνοια

Τα τελευταία χρόνια γίνεται λόγος για τη σίτιση με finger food, σε ανθρώπους με άνοια. Πρόκειται για νόστιμα και υγιεινά σνακ, που μπορούν να φάνε ανεξάρτητοι, με το χέρι τους. Μερικές από τις τροφές που χρησιμοποιούνται για την ετοιμασία ενός πιάτου με finger food, είναι μικρά σάντουιτς, κύβοι τυριού, κεφτεδάκια, ντοματίνια καθώς και κομματάκια φρούτων.

Θυμίζουμε ότι οι άνθρωποι με άνοια, λόγω γνωστικών ελλειμμάτων, συχνά δεν αναγνωρίζουν το μαχαίρι και το πιρούνι ή ακόμα λόγω κινητικών δυσκολιών, αδυνατούν να τα χρησιμοποιήσουν. Αν αυτοί οι άνθρωποι παίρνουν με τη βοήθεια του φροντιστή το γεύμα, υπάρχει πιθανότητα να το απολαύσουν λιγότερο ή να εμφανίσουν άρνηση και επιθετικότητα. Θα μπορούσε λοιπόν το fingerfood να είναι μια λύση?

Η απάντηση είναι ναι, αλλά εξατομικευμένα. Η βασική ιδέα του fingerfood, είναι ότι αφενός τους είναι ευκολότερο να αυτοεξυπηρετηθούν, αφετέρου τους είναι πιο ευχάριστο στο μάτι, άρα τρώνε περισσότερο. Ωστόσο να τονίσουμε, ότι δε ΄΄δουλεύουν΄΄ όλες οι ιδέες σε όλους τους ανθρώπους με άνοια. Χρειάζεται απλά να δοκιμάζουμε και να παρατηρούμε τι ''πιάνει'' στον καθένα.

Όπως είναι φυσικό, θα πρέπει να λάβουμε κάποια μέτρα ασφαλείας για τη διατροφή με finger food. Επιβάλλεται το πλύσιμο των χεριών, πριν και μετά τα γεύματα, για να ελαχιστοποιηθεί η μόλυνση των τροφίμων και οι γαστρεντερικές διαταραχές. Επιπλέον, αφαιρούμε οδοντογλυφίδες ή άλλα αιχμηρά αντικείμενα. Τέλος, πρέπει να προληφθεί ο κίνδυνος της πνιγμονής. Αφαιρέστε τυχόν σπόρους, κόκκαλα, και δέρματα, και εξασφαλίστε μαλακά μικρά κομμάτια τροφής, που μπορούν να μασήσουν και να καταπιούν με ασφάλεια.
Διαβάστε περισσότερα...

Κυριακή, 24 Μαρτίου 2019

Νόσος των λεγεωνάριων

Η νόσος των λεγεωνάριων ή <<νόσος των κλιματιστικών>> είναι μια σοβαρή μορφή πνευμονίας, που διακρίνεται από εκτεταμένη λοίμωξη των πνευμόνων, που προκαλείται συνήθως από το βακτηρίο λεγιονέλλα (legionella). Είναι προφανές, ότι τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί αύξηση των κρουσμάτων από την εν λόγω νόσο, κάτι που δικαιολογείται αναλογικά, από την ταχεία αύξηση των κλιματιστικών.

Η ελλιπής συντήρηση των κλιματιστικών, είναι αυτή που οδηγεί σε συγκέντρωση παθογόνων μικροοργανισμών, οι οποίοι αιωρούνται σε κλειστούς χώρους και καταλήγουν στο αναπνευστικό σύστημα των ανθρώπων. Αξίζει να τονιστεί λοιπόν, η σημαντικότητα της τακτικής συντήρησης των κλιματιστικών, ως πρόληψη για τη νόσο των λεγεωνάριων.

Η νόσος των λεγεωνάριων δεν είναι μεταδοτική, και πλήττει κυρίως ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού με εξασθενημένο ανοσοποιητικό, ηλικιωμένους και καπνιστές. Η κλινική εικόνα του ασθενή περιλαμβάνει, πονοκέφαλο, υψηλό πυρετό, μυϊκούς πόνους, ρίγη, βήχα, δύσπνοια, γαστρεντερικές διαταραχές, ακόμα και σύγχυση. Κάποιοι ασθενείς περνούν ελαφριά τη νόσο των λεγεωνάριων, μια κατάσταση γνωστή ως <<πυρετός Pontiac>>, που δεν προσβάλλει τους πνεύμονες, και τα συμπτώματα υποχωρούν μέσα σε δύο - πέντε μέρες.

Η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία της νόσου με αντιβιοτικά που θα χορηγήσει ο γιατρός, επιταχύνει την ίαση του ασθενή και μειώνει τον κίνδυνο επιπλοκών όπως, η αναπνευστική ανεπάρκεια και η οξεία νεφρική ανεπάρκεια. Ωστόσο υπάρχουν σοβαρές περιπτώσεις, που ακόμα και με τη θεραπεία οι ασθενείς δεν τα καταφέρνουν, και τελικά πεθαίνουν.


Διαβάστε περισσότερα...