“Καλώς ήρθατε στο blog Physical Relief Panagiotopoulos (prpanagiotopoulos.blogspot.com). Το blog παρουσιάζει κυρίως φυσικοθεραπευτικά θέματα, καθώς και επαγγελματικούς σταθμούς κατά την ενασχόλησή μου με το χώρο. Ο δρόμος για την αποκατάσταση των παθήσεων και την αντιμετώπιση του πόνου, δεν είναι πάντα αυτοκινητόδρομος με μεγάλες ευθείες, αλλά συχνά είναι ένας δύσβατος χωματόδρομος με πολλές στροφές. Καλείται λοιπόν ο φυσικοθεραπευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, και εφοδιασμένος με γνώσεις, εξοπλισμό, υπομονή, να διανύσει τον εκάστοτε δρόμο με επιτυχία. Αργά ή γρήγορα όμως, το χαμόγελο του ασθενή τον ανταμείβει...” Ιωάννης Παναγιωτόπουλος

Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου 2014

Επιστημονική ημερίδα για τις διαταραχές μνήμης και την άνοια

Ημερίδα με Θέμα: Διαταραχές μνήμης και άνοια. Νεότερα δεδομένα και προκλήσεις για μια καλύτερη ποιότητα ζωής, διοργανώνει την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014, η μονάδα αντιμετώπισης Alzheimer, της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Αποστολή, της Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Η Ημερίδα θα διεξαχθεί στο αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών (Ριζάρη 2 & Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας, Αθήνα) και ώρα 9:00 π.μ.

Στην Ημερίδα, θα συμμετέχουν με τις εισηγήσεις τους, διακεκριμένοι επιστήμονες του χώρου.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό, και μετά το πέρας της Ημερίδας θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης.

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 213 0227965

Διαβάστε περισσότερα...

Σάββατο, 11 Ιανουαρίου 2014

Διαδραστικά προγράμματα άσκησης στους ηλικιωμένους

Διαδραστικά προγράμματα σωματικής δραστηριότητας ειδικά διαμορφωμένα για ηλικιωμένους, μπορούν να τους βοηθήσουν να παραμείνουν κινητικά δραστήρια. Πρόκειται για καινοτόμα προγράμματα, που συνδυάζουν την εφαρμογή νέων τεχνολογιών με τη φυσική άσκηση, και σκοπό έχουν τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης των ατόμων τρίτης ηλικίας.


Τα διαδραστικά προγράμματα περιλαμβάνουν συνδυασμό αερόβιας άσκησης με ασκήσεις δύναμης, ευλυγισίας, ισορροπίας καθώς και αθλήματα (π.χ. golf, tennis, soccer, bowling) που στοχεύουν στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης ατόμων άνω των 60 ετών. Οι συμμετέχοντες μπορεί να είναι ηλικιωμένα άτομα υγιή, άτομα με ήπια νοητική διαταραχή και άτομα με ήπια άνοια.

Ο συνήθης απαιτούμενος εξοπλισμός ενός διαδραστικού προγράμματος άσκησης είναι μια τηλεόραση ή υπολογιστής, μια κάμερα πάνω στην οθόνη που αντιλαμβάνεται τις κινήσεις του ηλικιωμένου, και ένας διαδραστικός βραχίονας που τοποθετείται στο άνω άκρο, που λειτουργεί ως τηλεχειριστήριο. O ηλικιωμένος εκτελεί διάφορες ασκήσεις σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας.

Ανάλογα με την ένταση της άσκησης τα προγράμματα μπορούν να ρυθμιστούν σε 4 επίπεδα.
• 1ο Επίπεδο 50-60% της Μέγιστης Καρδιακής Συχνότητας (Μ.Κ.Σ.)
• 2ο Επίπεδο 65-70% της Μ.Κ.Σ.
• 3ο Επίπεδο : Ένταση 70-80% της Μ.Κ.Σ.
• 4ο Επίπεδο : Ένταση 80-90% της Μ.Κ.Σ.

Μελέτες σε διαδραστικά παιχνίδια αναφέρουν σημαντική βελτίωση της ισορροπίας και της μετακίνησης σε ηλικιωμένους. Η βελτίωση ή διατήρηση της απόδοσης τους είχε διάρκεια έως και 5 μήνες μετά τη λήξη του προγράμματος παρέμβασης, και η κινητική δραστηριοποίηση παρείχε αντισταθμιστική πληροφόρηση στο γνωστικό σύστημα ασθενών με άνοια.
Διαβάστε περισσότερα...

Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου 2014

Φυσικοθεραπεία στην ακράτεια

Η ακράτεια ούρων είναι η ακούσια απώλεια ούρων από την ουρήθρα, που δημιουργεί κοινωνικά προβλήματα απομόνωσης, μείωση σεξουαλικής δραστηριότητας και προβλήματα υγιεινής. Αυτό οφείλεται στην απουσία ή καθυστέρηση της αντανακλαστικής σύσπασης του πυελικού εδάφους και του σφιγκτήρα της ουρήθρας.

Η συχνότητα εμφάνισης της ακράτειας αυξάνεται με την ηλικία και είναι συχνότερη στις γυναίκες, πιθανόν λόγω διαφορετικής ανατομικής του ουροποιητικού συστήματος. Να σημειώσουμε όμως, ότι σε περιπτώσεις αναπηρίας όπως σε νευρολογικές παθήσεις (Α.Ε.Ε., Σ.Κ.Π.), η ακράτεια εμφανίζεται με την ίδια συχνότητα και στα 2 φύλα. Μετά την κλινική αξιολόγηση, πραγματοποιείται διαγνωστικός έλεγχος με υπερηχογράφημα, και σε μερικές περιπτώσεις με αιμοδυναμικό έλεγχο.

Το υπερβολικό βάρος, οι ουρολοιμώξεις, η δυσκοιλιότητα, ο χρόνιος βήχας, η φαρμακευτική αγωγή του ηλικιωμένου, η εμμηνόπαυση στις γυναίκες, ή τυχόν προβλήματα προστάτη στους άντρες, είναι ενοχοποιητικοί παράγοντες για την εμφάνιση ακράτειας. Η ακράτεια ούρων, δε θα πρέπει να θεωρείται ταμπού από τους ασθενείς, αφού είναι θεραπεύσιμη, γι’ αυτό το λόγο χρειάζεται από την πρώτη στιγμή να επισκεφθούν το γιατρό τους. Η χρήση πάνας από τους ασθενείς δε θεωρείται ιατρική λύση, αλλά χρονική παράταση του προβλήματος.

Σύμφωνα με μελέτη (Royal College of Physicians, 1995), βρέθηκε συχνότητα εμφάνισης 8-15% σε γυναίκες ηλικίας 45-64 ετών, και 10-20% σε γυναίκες μεγαλύτερες των 60 ετών που παρέμεναν στο σπίτι. Στους άντρες της τρίτης ηλικίας (άνω των 65 ετών) που παρέμεναν στο σπίτι βρέθηκε συχνότητα 7-10%. Η συχνότητα εμφάνισης ακράτειας βρέθηκε στατιστικά σημαντικά μεγαλύτερη, στους ηλικιωμένους που βρίσκονταν σε ιδρύματα.
Υπάρχουν 3 μορφές ακράτειας:

1. Ακράτεια κατά την προσπάθεια (βήχας, φτέρνισμα, γέλιο, άσκηση)
2. Ακράτεια από έπειξη (έντονη και συχνή επιθυμία για ούρηση)
3. Μικτή μορφή ακράτειας (συνυπάρχουν οι 2 πρώτες μορφές)

Στην ακράτεια κατά την προσπάθεια, βοηθάει το σταύρωμα των ποδιών. Επίσης καλό είναι να περιοριστεί η χρήση αλκοόλ, καφεΐνης, και όξινων τροφών διότι έχουν διουρητική δράση.Το πυελικό έδαφος αποτελείται από μύες (πρωκτικός σφιγκτήρας, ισχιοσηραγγώδη, βολβοσηραγγώδη, εγκάρσιο μυ του περινέου, τον γραμμωτό ουρογεννητικό σφιγκτήρα, και τον ανελκτήρα του πρωκτού. Οι μύες αξιολογούνται με την κλίμακα Οξφόρδης (0-5). Σε αξιολόγηση 0-2, προτείνεται φυσικοθεραπεία με ηλεκτρική διέγερση (με κολπικό ηλεκτρόδιο) και βιοανατροφοδότηση (biofeedback). Σε αξιολόγηση 3-5, προτείνεται φυσικοθεραπεία με προγράμματα ασκήσεων Κέγκελ των μυών του πυελικού εδάφους (π.χ. με ενδοκολπικούς κώνους, καθετήρες μπαλονιών, ή περινεόμετρα).

Η βιοανατροφοδότηση χρησιμοποιείται συμπληρωματικά κατά την εκτέλεση των ασκήσεων. Οι ασκήσεις ενδεικτικά γίνονται καθημερινά από τον ασθενή σε 3 σετ των 8 επαναλήψεων. Τελικά σύμφωνα με μελέτες, η άσκηση των μυών του πυελικού εδάφους, έχει σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα από την απουσία θεραπείας ή την placebo θεραπεία.
Διαβάστε περισσότερα...

Παρασκευή, 3 Ιανουαρίου 2014

Τα οφέλη της αερόβιας άσκησης

Η αερόβια άσκηση είναι η καταλληλότερη άσκηση ειδικά σε ασθενείς με ιστορικό καρδιαγγειακών παθήσεων. Με τον όρο αερόβια άσκηση, αναφερόμαστε στη ρυθμικά επαναλαμβανόμενη ισοτονική άσκηση αντοχής, που σαν πηγή ενέργειας χρησιμοποιεί το οξυγόνο, και την αερόβια οξείδωση λιπιδίων και υδατανθράκων. Αερόβιες ασκήσεις για παράδειγμα είναι το τζόκινγκ, η ποδηλασία, η κολύμβηση, και ο χορός.

Τα θετικά αποτελέσματα της αερόβιας άσκησης παρατηρούνται σταδιακά με το χρόνο. Δε θα πρέπει να γίνονται απότομες τροποποιήσεις δυσκολίας του προγράμματος (ένταση, διάρκεια, συχνότητα). Τα οφέλη λοιπόν της χρόνιας αερόβιας άσκησης είναι:

1. Αύξηση του προφορτίου, δηλαδή του όγκου της αριστερής κοιλίας.

2. Αύξηση του όγκου καρδιακού παλμού.

3. Βελτίωση καρδιακής παροχής αίματος.

4. Μειώνεται η καρδιακή συχνότητα σε κατάσταση ηρεμίας.

5. Η άνοδος της καρδιακής συχνότητας κατά την άσκηση γίνεται ομαλά και ελεγχόμενα.

6. Μετά την άσκηση η καρδιακή συχνότητα ηρεμίας επιστρέφει ταχύτερα.

7. Μειώνεται η καρδιακή συχνότητα σε υπομέγιστο έργο.

8. Μειώνεται η αρτηριακή πίεση.

9. Αυξάνεται η δύναμη της κοιλιακής συστολής.

10. Βελτιώνεται η φλεβική επιστροφή.



Διαβάστε περισσότερα...