“Καλώς ήρθατε στο blog Physical Relief Panagiotopoulos (prpanagiotopoulos.blogspot.com). Το blog παρουσιάζει κυρίως φυσικοθεραπευτικά θέματα, καθώς και επαγγελματικούς σταθμούς κατά την ενασχόλησή μου με το χώρο. Ο δρόμος για την αποκατάσταση των παθήσεων και την αντιμετώπιση του πόνου, δεν είναι πάντα αυτοκινητόδρομος με μεγάλες ευθείες, αλλά συχνά είναι ένας δύσβατος χωματόδρομος με πολλές στροφές. Καλείται λοιπόν ο φυσικοθεραπευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, και εφοδιασμένος με γνώσεις, εξοπλισμό, υπομονή, να διανύσει τον εκάστοτε δρόμο με επιτυχία. Αργά ή γρήγορα όμως, το χαμόγελο του ασθενή τον ανταμείβει...” Ιωάννης Παναγιωτόπουλος

Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου 2013

Ο επαρκής ύπνος βοηθά στη μνήμη!

Η συρρίκνωση μιας περιοχής του εγκεφαλικού φλοιού στο μέτωπο, με την πάροδο της ηλικίας, δυσκολεύει τον ύπνο. Σύμφωνα με νέα αμερικάνικη έρευνα, αυτό δευτερευόντως επηρεάζει την μνήμη, με αποτέλεσμα τα ηλικιωμένα άτομα να ξεχνούν.

Ουσιαστικά η έρευνα έδειξε, ότι αν ένας ηλικιωμένος καταφέρνει να κοιμάται ποιοτικότερα (π.χ. έχοντας ασκηθεί προηγουμένως), θα έχει καλύτερη μνήμη την επόμενη μέρα. Να σημειώσουμε ωστόσο, ότι ο ύπνος είναι μόνο ένας από αρκετούς παράγοντες που επιδρούν στη μνήμη.

Σύμφωνα με το Nature και τους Times της Νέας Υόρκης, η ερευνητική ομάδα με επικεφαλή τον Μπράιμς Μάντερ του πανεπιστημίου Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνια, έκαναν μνημονικά πειράματα σε 2 ομάδας εθελοντών. Η πρώτη ομάδα απαρτιζόταν από 18 άτομα με μέσο όρο ηλικίας τα 20 έτη, και η δεύτερη ομάδα από 15 άτομα με μέσο όρο ηλικίας τα 70 έτη.

Οι εθελοντές έπρεπε να θυμηθούν ζεύγη λέξεων μερικά λεπτά μετά αφού τις είχαν δει, καθώς και την επόμενη μέρα αφού είχαν κοιμηθεί, ενώ κατά τη διάρκεια του ύπνου γινόταν καταγραφή της ηλεκτρικής δραστηριότητας του εγκεφάλου (ηλεκτροεγκεφαλογράφημα). Τελικά η έρευνα έδειξε ότι, οι ηλικιωμένοι είχαν μειωμένη μνήμη από τους νέους (από 25%-55%), και επιπλέον στατιστικά σημαντική μειωμένη λειτουργία των εγκεφαλικών κυμάτων στο βαθύ ύπνο.

Πηγή: εφημ. ΠΡΩΤΗ του Περιστερίου
Διαβάστε περισσότερα...

Παρασκευή, 15 Φεβρουαρίου 2013

Επιστροφή σε χρόνο ρεκόρ!

Των Χρήστου Νικήτα Πουλή, Γιάννη Παναγιωτόπουλου (δημοσιευμένο στο basketblog.gr)

Οι τραυματισμοί δεν είναι διασκέδαση! Είτε πρόκειται για ένα μικρό διάστρεμμα στον αστράγαλο, είτε για ένα σπασμένο οστό. Μια ρήξη ACL ή μια χρόνια περίπτωση πελματιαίας απονευρωσίτιδας. Κανείς δεν θέλει να είναι "ρεζέρβα", και φυσικά η καθημερινή ζωή του να γίνει άνω κάτω από τον πόνο και την ταλαιπωρία που προκαλείται λόγω ενός τραυματισμού.

Η αξιολόγηση όλων των τραυματισμών, είτε μικρών ή πιο σοβαρών, θα πρέπει να είναι πολύπλευρη. Η θεραπεία θα πρέπει να περιλαμβάνει διάφορες μεθόδους για τη μείωση του πόνου, οιδήματος και φλεγμονής. Η διατροφή είναι ένας τομέας που συχνά παραβλέπεται, όμως ο υποσιτισμός έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα ποσοστά επούλωσης τραυματισμού. Πολλοί άνθρωποι θα σκέφτονται ότι αυτά που τρώνε δεν μπορεί να έχουν αισθητά αποτελέσματα σε ποσοστό αξιόλογο έτσι ώστε να θεωρηθεί αξιοσημείωτο αναφοράς. Αλλά η αλήθεια είναι, άλλη...Ορισμένες τροφές παρέχουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για να βοηθήσει το σώμα σας να "επισκευάσει" (επουλώσει, αναδομήσει) στα διάφορα στάδια ενός τραυματισμού. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε βασικά θρεπτικά συστατικά για την αποκατάσταση ενός τραυματισμού.

Πρωτεΐνη
Πηγές: Κρέας, Πουλερικά, Ψάρια, Αυγά, Καρύδια, Όσπρια, Σόγια.

Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και την επισκευή, και επίσης παρέχει μεταξύ 10 και 15% της ενέργειας στον οργανισμό μας. Συνιστάται να καταναλώνει ένας τραυματίας 45-55g πρωτεΐνης την ημέρα. Οι περισσότεροι άνθρωποι στο δυτικό κόσμο καταναλώνουν πολύ περισσότερη πρωτεΐνη από όση πραγματικά χρειάζονται και έτσι η έλλειψη της πρωτεΐνης είναι σπάνια. Οι χορτοφάγοι θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στην πρόσληψη των πρωτεϊνών τους, (οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν πρωτεΐνη από το κρέας τους).
Όταν είμαστε τραυματίες υπάρχει κάποια μορφή βλάβης ιστού. Για παράδειγμα, από εκφυλισμό, ή από ρήξη - υπερδιάταση ινών ή κατάγματα των οστών. Αν πρέπει ο τραυματίας να βρίσκεται σε μια περίοδο ακινητοποίησης μετά από τραυματισμό ή χειρουργική επέμβαση, είναι λογικό να υπάρχει απώλεια μυϊκής μάζας το οποίο είναι μια πολύ σημαντική παράμετρος. Η πρωτεΐνη βοηθά τους μύες, τους τένοντες, τους συνδέσμους και τα οστά στην επισκευή αρά και την αναδόμηση.

Ακόρεστα Λίπη
Πηγές: λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, ρέγκα, σαρδέλες), Έλαια, ξηρούς καρπούς, Σπόρους, Αβοκάντο

Ακόρεστα λιπαρά οξέα είναι γενικώς εκείνα που δεν είναι στερεά σε θερμοκρασία δωματίου. Ειδικότερα τα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι σημαντικά στην αποκατάσταση του τραυματισμού (βοηθούν στην μείωση της φλεγμονής). Ενώ η φλεγμονή είναι ένα αναπόφευκτο μέρος στον "κύκλο" ενός τραυματισμού, η παρατεταμένη φλεγμονή μπορεί να είναι επιζήμια στον χρόνο επιστροφής του αθλητή στην ενεργό δράση.
Τα κορεσμένα λίπη (εκείνα τα οποία είναι στερεά σε θερμοκρασία δωματίου συμπεριλαμβανομένων των λιπών κρέατος και βουτύρου / τυριού) πρέπει να αποφεύγονται καθώς μπορεί να αυξήσουν το μέγεθος της φλεγμονής και να παρεμποδίζουν την επούλωση.

Η βιταμίνη Α
Πηγές: Σπανάκι, Συκώτι, Καρότα, Γλυκοπατάτες

Η βιταμίνη Α είναι ιδιαίτερα επωφελής στην αποκατάσταση. Βοηθά την ανάπτυξη των οστών στα κατάγματα, προάγει τη λειτουργία του κυττάρου για την ενίσχυση και την επούλωση, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα για την πρόληψη λοιμώξεων και αυξάνει τον ρυθμό επούλωσης.

Βιταμίνη C
Πηγές: Πορτοκάλια, Μπρόκολο, Κόκκινες πιπεριές, Φράουλες, Γκρέιπφρουτ

Η βιταμίνη C βοηθά το σώμα μας να σχηματίσει κολλαγόνο. Το κολλαγόνο είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται εντός των μυών μας και των άλλων μαλακών μορίων, ενώ είναι ζωτικής σημασίας για την αντοχή και την ευελιξία αυτών.
Η βιταμίνη C αυξάνει επίσης την ανοσοποιητική λειτουργία και δραστικότητα των ενζύμων για αυξημένο μεταβολισμό. Είναι σημαντική η πρόσληψη επιπλέον βιταμίνης C μετά από έναν τραυματισμό. Το "άγχος" που εμφανίζεται ως αποτέλεσμα ενός τραυματισμού (και άλλοι παράγοντες, όπως άδειες από την εργασία), μειώνει την ποσότητα της βιταμίνης C στο σώμα.

Ψευδάργυρος
Πηγές: Κρέας, Θαλασσινά, Ηλιόσποροι, Αμύγδαλα, Στρείδια

Ο ψευδάργυρος είναι ένα μεταλλικό στοιχείο που απαιτείται για την επούλωση των τραυμάτων. Αυτό είναι το πιο σημαντικό μετά από τραυματισμούς που έχουν να κάνουν με λύση του δέρματος, ή μετά από χειρουργική επέμβαση. Συνιστάται η λήψη σε 8-11mg ψευδαργύρου ημερησίως.

Συμπερασματικά, μετά από έναν τραυματισμό, όλοι θέλουν να επιστρέψουν όσο το δυνατόν συντομότερα στην αγωνιστική δράση (ενώ ξεκούραση, φάρμακα και συμβατικές θεραπείες θα κάνουν τη δουλειά τους). Μπορείτε να συμβάλλετε και εσείς μέσω της διατροφής σας αν είναι γεμάτη με όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε, έτσι ώστε να σας βοηθήσει να επιταχύνει τη διαδικασία επούλωσης. Φρέσκα φρούτα και λαχανικά, άπαχο κρέας, τα ψάρια και τα καρύδια φαίνεται να είναι οι πιο ευεργετικές ομάδες τροφίμων για να συμπεριληφθούν στη διατροφή σας, και να επιστρέψετε πίσω στην αγωνιστική δράση σε χρόνο ρεκόρ!


Διαβάστε περισσότερα...

Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

Αξιολόγηση έγερσης στην όρθια θέση από καθιστή, σε αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (Α.Ε.Ε.)

Παρακάτω παρουσιάζουμε μια κλίμακα αξιολόγησης έγερσης στην όρθια θέση από καθιστή, από το 1 μέχρι το 6, για ασθενείς που έχουν υποστεί Α.Ε.Ε. Αξίζει να σημειώσουμε, ότι οι παρακάτω δοκιμασίες μπορούν να συμπεριληφθούν από το φυσικοθεραπευτή και κατά το πλάνο θεραπείας.

1. Ο ασθενής σηκώνεται όρθιος με τη βοήθεια του φυσικοθεραπευτή, με όποια μέθοδο.

2. Ο ασθενής σηκώνεται όρθιος με το φυσικοθεραπευτή να είναι σε ετοιμότητα να βοηθήσει. Το βάρος του ασθενή είναι άνισα κατανεμημένο και χρησιμοποιεί τα χέρια για στήριξη.

3. Ο ασθενής σηκώνεται όρθιος μόνος του. Δεν επιτρέπουμε όμως την άνιση κατανομή βάρους, και τη στήριξη με τα χέρια.

4. Ο ασθενής σηκώνεται όρθιος μόνος του για 5 δευτερόλεπτα, με τα ισχία και τα γόνατα σε έκταση. Δεν επιτρέπουμε την άνιση κατανομή του βάρους.

5. Ο ασθενής σηκώνεται όρθιος μόνος του και επιστρέφει στην καθιστή θέση, χωρίς ο φυσικοθεραπευτής να είναι σε ετοιμότητα. Δεν επιτρέπουμε την άνιση κατανομή του βάρους.

6. Ο ασθενής καταφέρνει να σηκωθεί όρθιος μόνος του και να επιστρέψει στην καθιστή θέση, χωρίς τη βοήθεια του φυσικοθεραπευτή, 3 φορές σε 10 δευτερόλεπτα. Δεν επιτρέπουμε την άνιση κατανομή του βάρους.
Διαβάστε περισσότερα...