“Καλώς ήρθατε στο blog Physical Relief Panagiotopoulos (prpanagiotopoulos.blogspot.com). Το blog παρουσιάζει κυρίως φυσικοθεραπευτικά θέματα, καθώς και επαγγελματικούς σταθμούς κατά την ενασχόλησή μου με το χώρο. Ο δρόμος για την αποκατάσταση των παθήσεων και την αντιμετώπιση του πόνου, δεν είναι πάντα αυτοκινητόδρομος με μεγάλες ευθείες, αλλά συχνά είναι ένας δύσβατος χωματόδρομος με πολλές στροφές. Καλείται λοιπόν ο φυσικοθεραπευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, και εφοδιασμένος με γνώσεις, εξοπλισμό, υπομονή, να διανύσει τον εκάστοτε δρόμο με επιτυχία. Αργά ή γρήγορα όμως, το χαμόγελο του ασθενή τον ανταμείβει...” Ιωάννης Παναγιωτόπουλος

Κυριακή, 24 Ιουλίου 2011

Η άσκηση στην παιδική ηλικία

Η άσκηση στα παιδιά έχει εξίσου σημαντικά οφέλη με τους ενήλικες, μόνο που θα πρέπει να εφαρμόζεται με ιδιαίτερη προσοχή υπό την επίβλεψη ειδικού, διότι η ανάπτυξη του μυοσκελετικού και καρδιοαναπνευστικού συστήματος δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως. Φανταστείτε ότι ο σκελετός αναπτύσσεται περίπου μέχρι την ηλικία των 18, και το μυϊκό σύστημα περίπου μέχρι τα 24. Για να συμμετάσχει ένα παιδί στις αθλητικές δραστηριότητες, πρώτα από όλα χρειάζεται να υποβληθεί σε ιατρικές εξετάσεις και να υπάρχει γραπτή άδεια από τους απαιτούμενους γιατρούς. Σε σοβαρές περιπτώσεις ασθένειας όπως καρδιακή ανεπάρκεια , κάθε αθλητική δραστηριότητα είναι απαγορευμένη για το παιδί.

Καλό είναι να γνωρίζουμε κάποια πράγματα για τα παιδιά ώστε να μην τα πιέζουμε κατά την άσκηση, έκτος αν καταλάβουμε ότι βαριούνται. Συγκριτικά με τους ενήλικες, τα παιδιά εμφανίζουν χαμηλότερη συγκέντρωση αιμοσφαιρίνης στο αίμα, άρα η ποσότητα του οξυγόνου που μεταφέρεται στους μύες είναι περιορισμένη.

Επίσης η συγκέντρωση του ενζύμου φωσφοφρουκτοκινάση, απαραίτητο για την αναερόβια γλυκόλυση στους μύες, είναι και αυτή μειωμένη. Καταλαβαίνουμε οπότε, ότι είναι περιορισμένη τόσο η αερόβια όσο και αναερόβια ικανότητα των παιδιών. Γι αυτό παρατηρούμε συχνά ότι αποφεύγουν δραστηριότητες με έντονο έργο.

Τα προγράμματα μυϊκής ενδυνάμωσης στα παιδιά δεν αποδίδουν πολύ λόγω απουσίας της τεστοστερόνης, κάτι που δε συμβαίνει φυσικά στους εφήβους και ενήλικες. Επιπλέον η ευκαμψία των αρθρώσεων μπορεί να βελτιωθεί μέχρι τα 16 έτη περίπου. Μετά την ηλικία των 20 ετών, σταδιακά η ευκαμψία των αρθρώσεων μειώνεται λόγω εκφυλιστικών αλλαγών. Ένα από τα οφέλη της άσκησης είναι ότι τα παιδικά οστά δέχονται φορτίσεις που βελτιώνουν την πυκνότητα και το πλάτος τους, και έτσι προετοιμάζονται κατάλληλα να δεχθούν μεγαλύτερες φορτίσεις.

Για να δώσουμε ερεθίσματα στο παιδί να αθληθεί, επιλέγουμε συνήθως παιχνίδια με μπάλα που θα του κεντρίσουν το ενδιαφέρον, και δε θα βλέπει τη γυμναστική σαν αγγαρεία. Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά <<ζουν>> για το παιχνίδι. Το μάθημα της φυσικής αγωγής στα σχολεία είναι ισάξιο με τα υπόλοιπα μαθήματα. Εξάλλου η άσκηση μέσα από το παιχνίδι, εκτός από το να προετοιμάζει τα παιδιά σωματικά τα προετοιμάζει και κοινωνικά για το μέλλον.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου